پنجشنبه، فروردین ۲

فيلم ۳۰۰

شايد ديگر همه از وجود فيلمي به نام « ۳۰۰» آگاهند. اين فيلم در مورد مقاومت چند روزه‌ي ۳۰۰ نفر از جنگاوران اسپارتي است در مقابل خشايار شاه هخامنشي، که قصد حمله به آتن را داشت. اين جنگ در نهايت با پيروزي ايرانيان و به آتش کشيده شدن آتن خاتمه مي‌يابد. البته در اصل اين فيلم از روي داستان مصوري ساخته شده است که به اين واقعه مي‌پرداخته است. اما موضوع اين صحبت اصل اين واقعه نيست که در تواريخ ثبت شده است و کسي نمي‌تواند آن را تحريف کند. مسأله‌اي که بيشتر، قلوب ميهن‌دوستان ايران را جريحه دار کرده است چهره‌اي است که در اين فيلم از ايرانيان نمايش مي‌دهد. چهره‌اي بربرگونه که از عقيده‌ي يونانيان آن دوران برمي‌خيزد؛ که هر کس را به غير از يونانيان بربر مي‌دانستند.
ساخت و نمايش چنين فيلمي را در اين زمان، که به دلايل مختلف ايران در مرکز توجهات است، از چند ديدگاه مي‌توان بررسي کرد. ديدگاهي بدبينانه و قدري توطئه‌باورانه اما محتمل، اين است که اين فيلم، فيلمي سفارشي است در جهت پروژه‌ي تخريب چهره‌ي ايران در اذهان عمومي که توسط غرب طرح‌ريزي شده است. نمي‌دانم، اما شايد ديگر چيزي به نام غرب وجود نداشته باشد. شايد ديگر نتوان همه چيز را به فرمان غرب و امپرياليسم غربي دانست. ديدگاه ديگري که به نظر من محتمل‌تر است اين است که اين فيلم تنها يک فيلم در ميان هزاران فيلم هاليوود است، با اين تفاوت که اين بار با سياست «برادران وارنر» در زمان خوبي نمايش داده شده است. که به مدد ما ايرانيان غيرت‌مند، موفقيتي براي اين فيلم به ارمغان آورد که در سه روز اول هفتاد و يک ميليون دلار فروش عايد برادران وارنر کرد. فيلمي که مي‌توانست مانند هر فيلم ديگري با فروشي متوسط چندي پس از اتمام نمايش فراموش شود، با اين حساسيتي که نشان داده مي‌شود، نه تنها سود قابل توجهي براي شرکت توليد کننده‌اش خواهد داشت بلکه سال‌ها در اذهان باقي مي‌ماند.
شايد اين رخدادها، آزموني است براي ما؛ که پيش از هر برخورد و اظهار نظري قدري فکر کنيم و جوانب اين رفتارها را بررسي کنيم و سپس برخوردي حساب شده داشته باشيم. برخورد احساسي و توده‌وار با اين مسائل شايد شايسته ما نباشد. قبل از پايان صحبت نکته‌اي قابل ذکر است که قصد من هرگز رويه‌ي سکوت مطلق در مقابل اين رخدادها نيست که نتيجه‌اي جز مسخ و زوال تدريجي فرهنگ ملي ما ندارد. ماجراي خليج فارس شايد مثال خوبي باشد، که اگر واکنش تمام اقشار ايرانيان نبود نتيجه‌اي به غير از اين داشت.

سه‌شنبه، اسفند ۲۹

سال نو مبارک


سال نو را به تمامي ايرانيان و ايران دوستان تبريک مي‌گويم. سال ۸۵ با تمام بدي‌ها و اندکي خوبيش به پايان رسيد اما سال ۸۶ و تمام سال‌هاي آينده پيش روي ماست باشد که همگي، شاد و آزاد و موفق باشيم. باز هم سال نوي شمسي را به همگي تبريک عرض مي کنم.